W ramach warsztatowej aktywności "sztuka użytkowa" klienci uczą się pracy i współpracy, efektem której jest wykonanie przedmiotu użytkowego o walorach artystycznych lub przynajmniej estetycznych; np. kartka okolicznościowa, świąteczna lub zaproszenie. Krok po kroku poznają proces projektowania, komponowania, klejenia i pakowania kartek oraz zaproszeń. Bardziej uzdolnieni plastycznie wykonują własne "kartki autorskie". Rozwijają swój talent malarski pod okiem instruktora wykształconego w tym kierunku. Uczą się, jak korzystać z książek o sztuce, jak uczyć się od najlepszych kopiując ich dzieła. Mają możliwość wypowiadania się przez własną sztukę. Doświadczają tego, jak odpowiednio podana i oprawiona praca plastyczna (obraz, grafika, rysunek) nabiera większej ran- gi, nie mówiąc już o znalezieniu dla niej miejsca w galerii sztuki nieprofesjonalnej (np. zaprzyjaźniona Galeria Sztuki Naiwnej na ul. Józefa). Poznają uczucie satysfakcji wynikające nie tylko z pokazania prac w galerii, ale również z ich sprzedawaniu. Przecież artysta nieprofesjonalny to też artysta.
Ci, którzy zbyt dobrze nie radzą sobie w tworzeniu, uczą się rzemiosła. Zajmują się na przykład tkaniem materiałów ze sznurka sizalowego, gdzie snując wokół osnowy sznurek - wątek - budują rządek po rządku płaszczyznę tkaniny. Chętnie też uczą się układania i nawlekania koralików. Umiejętność korzystania z komputera daje im możliwość zamawiania przez Internet różnych rodzajów koralików, a także sprzedaży wykonanej pracy na aukcji internetowej. Uczymy również naszych klientów malowania na porcelanie, szkle i tkaninie. Malowanie np. obrusu wymaga wiele cierpliwości i precyzji. Pomagają w tym wzorniki zaprojektowane przez studentów krakowskiej ASP. Są to wzorniki, przez które przy pomocy specjalnej farby, można odbijać wzory na obrusie. Zainteresowani tą pracą klienci zdobywają doświadczenie i umiejętność samodzielnego komponowania zarówno układu wzorów, jak i kolorystyki. Na początku pomoc instruktora jest bardzo przydatna, lecz w miarę zdobywania doświadczenia klient uczony jest samodzielnej pracy od początku do końca (szycie na maszynie, układanie wzoru, malowanie oraz prasowanie). Współpraca ze studentami ASP zaowocowała też ciekawym pomysłem wykorzystywania makulatury. Studenci zaprojektowali formy plastikowe, do których moż- na wkładać przygotowaną wcześniej masę z rozdrobnionej makulatury i wody. Po wyschnięciu masa ta zastyga w różnych, określonych przez formę kształtach. Otrzymane w ten sposób gwiazdki, serca, rybki lub kwiatki malujemy i łączymy np. w łańcuchy na choinkę lub robimy z nich elementy do wykorzystania przy tworzeniu kartek okolicznościowych lub ramek. Powstałe z masy makulaturowej ramki na zdjęcia, ozdobione i pomalowane, urzekają niepowtarzalnością. Pomysł z masą cieszy osoby o znacznym stopniu upośledzenia oraz te, które są skazane na wózek inwalidzki, ponieważ czynność nakładania masy do foremek jest bardzo prosta i po pewnym czasie może być wykonywana samodzielnie, co daje dużą satysfakcję.
Możliwość wykonywania atrakcyjnych przedmiotów, udział w ich produkcji a potem w sprzedaży, co ma miejsce na kiermaszach, daje osobom niepełnosprawnym poczucie sensu wykonywanej pracy w Warsztatach Terapii Zajęciowej oraz nadzieję, na zdobycie w przyszłości określonego zawodu rzemieślnika.
Alina Raczkiewicz-Bęc